ویژگیهای کودک مبتلا به اتیسم

آمار مطالب

کل مطالب : 61
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 18
باردید دیروز : 14
بازدید هفته : 96
بازدید ماه : 92
بازدید سال : 936
بازدید کلی : 30991

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 96
بازدید ماه : 92
بازدید کل : 30991
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سیدجلال اندایش
تاریخ :
نظرات
ویژگیهای کودک مبتلا به اتیسم

چهار ویژگی اصلی کودکان مبتلا به اتیسم عبارتست از:

1) عدم توانایی در برقراری ارتباط دوجانبه با دیگران: این کودکان علاقه به بغل شدن ندارند (از تماس پوستی نگران می شوند). نسبت به وقایع اطراف خود بی‌تفاوتند. این کودکان گاهی شلوغ و زمانی بسیار ساکتند. با افراد تماس چشمی برقرار نمی کنند یا میزان آن کم است. با کودکان بازی نمی کنند و معمولا از غیبت والدین نگران نمی شوند بطوریکه انگار آنها را نمی شناسند. از کنار افراد بدون هیچگونه ارتباطی رد می شوند.

2)سرگرم شدن با اشیاء: کودکان مبتلا با اشیا ارتباطی غیرطبیعی دارند. با اشیا بازی نمی کنند بلکه به آنها وابستگی غیرطبیعی پیدا می کنند. به اشیا آشنا و ساده بهتر علاقه نشان می دهند و معمولا با آنها بازیهای یکنواخت و ریتمیک انجام میدهند.

3)رفتار وسواسی در برابر تغییرات: این کودکان در مقابل تغییرات محیطی مقاومت می کنند مثلا تعویض لباس، مکان و تغییر وضعیت دکوراسیون منزل و غذاها و هر نوع تنوع آنها را نگران می کند.

4)اختلال در ارتباط کلامی: از زبان و گفتار استفاده نمی کنند و درصورت استفاده هدف ارتباطی ندارند و بیشتر برای بیان نیازهای خود از جیغ زدن و اشاره استفاده می کنند. گاهی گفتار خودبخودی حتی در سطح جمله دارند اما در آن هدف ارتباطی نیست. این کودکان جملات را طوطی وار تکرار می کنند.

اختلالات پردازش شنوایی در کودکان مبتلا به اتیسم

برخی از علائماتیسم ناشی از اختلالات پردازش مرکزی شنوایی است. مثلا زمانی که کودک اصوات گفتاری را می شنود ولی قادر به درک معانی آن نیست تصور می کنیم که کودک نمی خواهد به حرف ما گوش داده و اطاعت کند درحالیکه او ممکن است قادر به فهم مطلب بیان شده نباشد.

هنوز دلیل اصلی وجود اختلال پردازش شنیداری در این کودکان مشخص نیست ولی نمونه برداری از مغز توسط کمپر و بومان در 1994 بیانگر این است که منطقه هیپوکامپ در این افراد نارس می باشد.(منطقه هیپوکامپ که در دستگاه لیمبیک قرار دارد مسئول یادگیری و حافظه است و اطلاعات ورودی از حواس وارد هیپوکامپ شده و پس از پردازش به مناطق مختلف قشر مغز می رود تا در حافظه بلندمدت ذخیره شود).

یکی از روشهای درمانی ساده در مورد این کودکان صوت درمانی است. یکی از روشهای صوت درمانی تکنیک آموزش یکپارچه‌سازی شنوایی یا AIT)Auditory Integration Training)است. منبعی در مورد این روش به فارسی ندیدم و اگر دوستان بویژه همکاران گفتاردرمانگر و شنوایی شناس اطلاعاتی دارند در بخش نظرات  ارائه دهند.



تعداد بازدید از این مطلب: 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست

در هر نفسی دو نعمت موجود است هر نفسي كه فرو ميرود ممد است و چون بر می‌آید مفرح ذات پس خدای را شکر کن، موقع دم و خدای را شکر کن به هنگام بازدم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود